Dommeren og den dømte



At fornægte er at dømme






At fornægte noget er at dømme det.

Domme er det i os, som fortæller os, at vi er slemme eller forkerte på grund af det, vi føler, det, vi er eller det, vi gør. Når vi identificerer os med fornægtede dele af os selv, føler vi os skidt tilpas, forkerte, slemme eller skyldige.  


Domme er tankeformer, der er knyttet til tænkningen, og følelsen er kraften bag tankeformen.

Domme organiserer, strukturerer og binder energien i mønstre - fryser energien i tid - og sætter os op til at leve i evige gentagelser. 

Domme er begrænsende overbevisninger, trossystemer, som vi gentager fra vugge til grav. 

Eksempelvis flinkeskolen. Hver gang vi gentager flinkeskolen, gentager vi fortidens negative erfaringer gennem at være et “undgå at føle mine følelser” mønster. 

En dom kunne lyde: ”Konflikter er skræmmende”. Mens virkeligheden er: ”Jeg erfarede engang en konflikt, som skræmte mig, og jeg har endnu ikke forløst og helet såret”. 

En anden dom kunne lyde: ”Man skal ikke sætte sine forventninger for højt, man bliver bare skuffet”. Mens virkeligheden er: ”I min fortid har jeg erfaret skuffelser, og jeg har endnu ikke forløst og helet skuffelserne”. 

Vi gør os selv mindre, og vi lever vores skuffelser. Mødet med følelsen af skuffelse undgår vi ved at leve i “undgå at føle mine følelser” mønstre. 


Vi lever vores fortid i nutiden og fremtiden. 

Vi projicerer fortidens negative oplevelser, traumer, ind i fremtiden, hvor vi så søger at kontrollere dem ved hjælp af “undgå at føle følelsen af mine følelser” strategier. 


Vores hjerner er på overarbejde 24/7/365

Vores hjerner er konstant på overarbejde for at organisere vores liv, således at vi kan undgå at møde fortidens “negative” erfaringer i nutiden og fremtiden.


En dom kan ikke erkendes på dens sproglige form, men på hvordan den føles. 

Hver gang du føler selv det mindste ubehag, så føler du tilstedeværelsen af fornægtende energi.


At definere situationen

De fleste domme skabes, når vores fornemmelse for sammenhæng og ”sund fornuft” forvirres, og vi føler et behov for at definere situationen. 

Domme sætter etiketter på og giver situationen struktur, og begrænser energiens bevægelser til det mønster, som dommene har skabt. 

Gennem kontrol skaber vi illusionen om, at vi forstår vores erfaring og således kan styre udenom en gentagelse af fortidens ”fejl” og ”negative” erfaringer.


Betinget accept

I sociale relationer kommer domme til udtryk i form af betinget accept: ”Jeg kan acceptere dig, hvis du er, som jeg vil have, at du skal være”.


En dom er en tankeform, der er frosset i tid. 

Domme optræder i mange former - eksempelvis trossætninger, forsvarsmekanismer, retfærdiggørelser, undskyldninger, mentale forestillinger, fortolkninger, mindset, tankekonstruktioner og overlevelsesstrategier.


Er domme svære at forløse? Nej, det er meget let. Hvordan dommene forløses beskriver jeg detaljeret i en anden artikel. 


Torben Staal, Personlig Integrering ved Indre Lytning

Kommentarer

Mest læste